Tuesday, 14 February 2012

Artikel Terkini Perniagaan Internet - SmartUsaha.com: Kunci UTAMA pemasaran media sosial

Artikel Terkini Perniagaan Internet - SmartUsaha.com
Artikel terkini di blog SmartUsaha.com.
Kunci UTAMA pemasaran media sosial
Feb 14th 2012, 12:31

Media sosial seperti Facebook, Twitter, blog dan sebagainya mempunyai satu kunci utama jika kita ingin menggunakannya sebagai medan pemasaran perniagaan. Jika kunci itu diabaikan, maka lebih baik kita tidak melakukan pemasaran melalui media sosial tersebut.

Apakah kunci utama itu?

Ia adalah KONSISTENSI. Sejauh mana kita mampu konsisten dalam mengemaskini maklumat dan informasi di Fan Page Facebook bisnes kita? Sejauh mana kita akan konsisten menulis di blog? Sejauh mana kita mampu dan rela berinteraksi bersama bakal pelanggan, pembaca dan ‘fans’?

Saya baru sahaja selesai me”remove”kan diri dari puluhan buah FB Group yang tidak aktif dan terbiar sepi. Mengapa ini berlaku? Jawapannya adalah pemilik FB Group itu TIDAK KONSISTEN dalam mengemaskini group atau page mereka.

Bagaimana meraih konsisten yang berpanjangan?

Beberapa faktor yang memainkan peranan adalah:

  • Perancangan yang rapi.
  • Pelan tindakan yang jelas.
  • Menetapkan matlamat jangka pendek dan panjang.
  • Menetapkan pengisian yang akan dilakukan.

Dalam bisnes, segala apa yang dibelanjakan (termasuk masa) seharusnya memberi pulangan (ROI) yang setimpal, atau sekurang-kurangnya sekali ganda. Jika lebih banyak, maka ia lebih bagus.

Apa sahaja aktiviti bisnes yang kita lakukan terutama aktiviti pemasaran, ia seharusnya memberikan hasil sama ada cepat atau lambat. Kita melakukan bisnes bukan sekadar untuk bersuka-suka. Jadi perlu jelas hasil yang perlu kita dapatkan.

“Kejayaan kita pada hari ini bukan penentu kejayaan untuk hari esok.”

.

You are receiving this email because you subscribed to this feed at blogtrottr.com.

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

No comments:

Post a Comment