Wednesday, 14 March 2012

Artikel Terkini Perniagaan Internet - SmartUsaha.com: Panduan Menjadi PAKAR Internet Marketing yang FOKUS

Artikel Terkini Perniagaan Internet - SmartUsaha.com
Artikel terkini di blog SmartUsaha.com.
Panduan Menjadi PAKAR Internet Marketing yang FOKUS
Mar 14th 2012, 21:05

Menjadi Pakar Internet Marketing yang FOKUS [INTERNET MARKETER ULTIMATE GUIDE]

Anda ingin menjadi seorang Internet Marketer yang mempunyai kepakaran tertentu? Tetapi kadang-kadang sering tertanya, bagaimana langkah permulaannya.

Saya telah menulis banyak artikel berkaitan kerjaya Internet Marketer. Post ini adalah merupakan satu ‘rumusan’ penuh terhadap topik ini.

Terdapat ramai Internet Marketer di Malaysia. Sekadar menyebut beberapa contoh:

Pakar SEO: Hasbul ‘Aqill, Happysus Sait, Mohammad Sofian Che Isa…

Pakar Affiliate Marketing: Rahman Basri

Pakar Ebook: Jamaluddin Bahari

Pakar Copywriting: Haryzat Zulzahary, Zahrul Azua, Safuan Sipenglipurlara

Seorang Internet Marketer biasanya memfokus kepada sekurang-kurangnya SATU KEPAKARAN. Manakala USAHAWAN INTERNET adalah individu yang membangunkan sebuah organisasi perniagaan.

Bagi mereka yang ingin menjadi Internet Marketer yang terbaik, saranan saya adalah pilih topik yang paling diminati dan sudah ada pengalaman mengenainya. Kemudian asah lagi kemahiran dan pertajamkan lagi teknik.

Internet Marketer tidak dapat mengelak daripada beberapa perkara berikut:

1. Menjual ebook berkaitan teknik pemasaran tersebut.
2. Menganjurkan seminar, bengkel, coaching, konsultasi dan seumpamanya.
3. Menulis mengenai subjek fokus tersebut sama ada di blog, Facebook dan forum online.

Perkara paling penting apabila kita mengatakan kita Internet Marketer adalah HASIL. Hasil ini tidak semestinya dalam bentuk pendapatan. Contoh:

  • Pakar SEO: Mempunyai kaedah SEO yang terbukti berkesan untuk dapatkan ranking muka pertama dalam masa 24 jam. Ia juga hasil.
  • Copywriter: Menulis salescopy yang menyebabkan klien mereka mendapat puluhan dan ratusan ribu, walaupun mereka sendiri tidak mendapat sebanyak itu.

Tugas Internet Marketer adalah membantu klien. Tidak semestinya diri sendiri perlu hebat, mewah dan berpendapatan besar. Yang paling penting adalah kita mempunyai “senjata rahsia” tersendiri yang mampu menggandakan jualan dan prestasi perniagaan para klien.

Internet Marketer ibarat seperti seorang SAINTIS yang menghabiskan masa untuk mengkaji, meneleti, menguji, bereksperimen dan mendokumentasikannya.

Cara Menjadi Pakar?

Ingin jadi pakar dalam satu-satu topik Internet Marketing? Saya mempunyai beberapa tulisan berkaitan seperti berikut:

1. Internet Marketer Vs Usahawan Internet v1

2. Internet Marketer Vs Usahawan Internet v2

3. 42 Cara Menjadi Pakar Bidang

4. Buat Duit Dengan Kepakaran

5. Baca juga ulasan PENTING saya ini [Internet Marketing di era Web 2.0] - Internet Marketer Dahulu Vs Sekarang

Mempunyai SATU KEPAKARAN adalah satu kelebihan. Orang lebih mudah mengenali kita, selain kita dapat FOKUS sepenuhnya. Apabila fokus sepenuhnya, kita MAMPU memberikan yang TERBAIK.

Sekian untuk kali ini.

You are receiving this email because you subscribed to this feed at blogtrottr.com.

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

No comments:

Post a Comment